3 månaders väntan..

Ja, det är väl dags att jag tar tag i och berättar om vad som hänt och en del till bloggpausen.


Det började med att Higgins kissade inne (trots att han är rumsren) samt att han dreglade väldigt mycket, speciellt när han sov (det var så jag märkte det).
 Ja nu tänker ni säkert "Ja, men det är väl inget" men grejen var den lite också att jag misstänkt att han hade förhudskatarr eller urinvägsinfektion. Så jag tog det på allvar och ringde först och främst Sofie och bad om råd och hon tyckte såklart att jag skulle ringa veterinären och det gjorde jag då såklart. De tyckte att jag skulle komma in så snart som möjligt så jag fick en tid dagen efter.
När jag tänkte vidare på allt och pratade med Sofie så kom det ju fram att jag gått ut med Higgins otroligt ofta.. cirka varannan timme. Det visste ju inte jag om det var normalt eller inte eftersom det är min första hund..

När vi kom till vet. trodde de att det inte var varken förhuskatarr eller uvi, de skulle de sett på urinprovet de tog isåfall. Det visade sig dock att hans urin varken var koncentrerad eller utspädd "Bra! - tänkte jag" Jag trodde det var bra men så var det inte. Veterinären bad oss ta ett morgonurin från honom (han får inte dricka något på natten och man ska ta första urinen på morgonen) det ska tydligen nästan alltid vara koncentrerat men det var det inte i Higgins fall. Det bokades en ny tid och vi tog blodprov vilket visade på bl.a höga kreatinin-värden. Alla symtomen tydde på Kronisk njursvikt. Eftersom det inte finns någon i Gävle som är utbildad i området och de inte kunde fastställa att det var det bokade en tid på SLU (Ultuna) i Uppsala. Men han fick i alla fall medicin i Gävle mot dreglandet som de misstänkte berodde på illamående/smärta - han fick medicin för magkatarr.
Jag ringde direkt dagen efter till Ultuna och en akuttid bokades in så vi fick komma in direkt.

Vi kom ganska sent så de han inte kolla på honom så mycket så han skrevs in över natten. Den hemskaste jag någonsin varit med om. All denna undran "Är det jag? Är det jag som är en så kass hundägare? Varför Higgins?"

Dagen efter ringde jag till Ultuna på telefontiden, denna förbaskade telefontid som är endast mellan 14-15 ;P. Hehe. De hade kommit fram till efter en massa olika prover och ultraljud att det NOG var Kronisk njursvikt så han sattes in på njurdiet och vi skulle komma tillbaka om en månad och se om det hänt något nytt. Vi fick komma och hämta honom kl 19. 

Efter en månad åkte vi tillbaka, tog nya tester, blodprov, thoraxröntgen, biopsi på buk, ultraljud på bisköldkörteln och även prov på parat hormonet som finns i bisköldkörteln. Nu tror vet. att njursvikten är en sekundär förändring, att det är något annat som påverkar njurarna - t.ex en tumör i bisköldkörteln. 
Andra av hans symptom är: förstorad prostata (som egentligen inte ens förekommer på unghundar), förstorad lumfknut i buk, förstorad mjälte samt en hel del olika värden som är förhöjda.
Eftersom även detta tog en hel del tid skrevs han in på obestämd tid. Vi trodde att det skulle ta 2-3 dagar men vi fick hämta honom dagen efter, Weeeei!

Ett prov på parat hormonet hade tagits och skickats till England eftersom det är det enda stället som kunde fastställa om det är en tumör i bisköldkörteln eller ej. Det är tydligen väldigt ovanligt (?) 

I lördags åkte vi in till akuten med Higgins på Ultuna då han verkade ha enorma smärtor i magen
han gick runt och skrek, vi var jätterädda. Det lät ärligt talat som att han höll på att dö..
Jag ringde (även denna gång ;)) först Sofie och bad om råd. Vi sa att jag egentligen skulle vänta lite och kanske försöka ta en tempen på honom för att se om han hade feber men under den tiden hann det bara bli värre och värre så väntade inte längre utan åkte bara in. Vi "fasade" att det var så att han hade fått urinsten - vilket tydligen är väldigt vanligt för hundar som har njursvikt och även ska vara väldigt smärtsamt.
När vi kom in verkade det som att han började må bättre igen (skönt!) så det släppte av sig själv så förmodligen var det inte urinsten men jag är ändå glad att vi åkte in.

Vi väntade på provsvar i 3 veckor från England och igår fick jag svar.

Det var inte varken malign lymfom (tror jag det heter/stavas?) och förmodligen inte heller tumör i biskk.
De vet inte vad det är han "Lider" av. Jag skriver lider inom cituationstecken eftersom han verkar må bra.. 
Vi ska komma tillbaka på måndag så ska de känna och klämma lite mer samt ta ett nytt ultraljud.




Som ni säkert förstår har allt det här varit ganska psykiskt påfrestande men även på många andra plan. Tycker också så synd om Higgins att han ska behöva utstå alla undersökningar, men det är ju faktiskt för hans skull!
Så jag har nog inte varit varken världens bästa kompis eller flickvän, inte heller världens bästa bloggare... Men jag hoppas på att vi snart får svar!


Kommentarer
Postat av: Mollymus - bloggar från Uppsala

Oj men gud.. :( det låter ju för hemskt för att vara sant!! Hoppas för all skull han inte blir sjukare. Och hoppas ni får reda på vad exakt det kan vara!!

KRAAM

2009-12-19 @ 23:12:52
URL: http://mollymus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0