Matlagning för nybörjare

Gjorde jättegod mat nyss så jag tänkte jag skulle göra ett inlägg om det.
Det här är supergott, och jag tycker nog det är ganska enkelt i alla fall.

Fläskfilé med egen mimosasallad
Bilden är väl inte så inspirerande dock :P




Mimosa:
3 gröna äpplen (de här blanka som är lite syrliga, inte mjöliga äpplen)
3 clementiner eller mandariner
4 skivor annans (de som är inlagda på burk)
1 dl majonäs
1 dl vispad grädde

Skär ner äpplen, clementiner och annans i lagom stora bitar, rekomenderar ganska stora 1-2cm stora.
Äpplena ska vara skalade.
Vispa grädden, lagom mycket - inte för hårt. Blanda ner majonäsen.
Blanda sen ner frukten och låt stå i kylskåpet minst 30 min.
KLART

Fläskfilé:
"Rensa" och skär ner filén.
Krydda med salt, paprikapulver och vitpeppar och "klappa" in i köttet och vänd några gånger på skärbrädan.
Lägg i i en lagom varm panna (som har smält smör i sig) stek varje sida ca 5 min (eller tills du är säker på att de är helt gonomstekta.)
Här är det antingen klart, eller så har du i även:
Häll i ca 1dl grädde och 1 matsked tacosås (försök att ha bort så mycket stora bitar som möjligt) blanda om ordentligt och låt stå och puttra några minuter.
KLART

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0